/ Plushoblog / Telefon / Czy mój telefon jest na podsłuchu?
KWIECIEŃ 05, 2023
Czy mój telefon jest na podsłuchu?
Czy mój telefon jest na podsłuchu?
Ochrona prywatności jest kluczową kwestią dla wielu osób, zarówno w życiu codziennym, jak i sprawach biznesowych. Ponieważ telefony komórkowe należą do podstawowych narzędzi komunikacji i pracy, może pojawić się pytanie, jak sprawdzić, czy telefon jest na podsłuchu? Co powinno wzbudzać podejrzenia? Czy da się zweryfikować telefon na podsłuchu samodzielnie, czy potrzebne są do tego specjalne narzędzia i umiejętności? Oto kilka naszych podpowiedzi.
Co właściwie może oznaczać telefon na podsłuchu?
Telefon na podsłuchu może kojarzyć się ze szpiegowskimi filmami czy akcją służb specjalnych. Jednak swoiste rodzaje podsłuchu mogą przybierać różne formy. Współczesne telefony, czyli smartfony z Androidem czy iOS bywają podsłuchiwane poprzez zainstalowane w nich złośliwe oprogramowanie. Nie wymaga to żadnego specjalistycznego sprzętu czy skrytych działań. Może wystarczyć chwila nieuwagi użytkownika i pojawia się problem z zachowaniem prywatności i poufności przekazywanych przez telefon informacji. Telefon na podsłuchu to urządzenie, które przesyła w niepowołane do tego miejsca np. głos podczas rozmów, ale także inne dane.
Jak sprawdzić, czy telefon jest na podsłuchu? Podsłuch w telefonie to między innymi:
- podsłuch fizyczny, czyli dodatkowe elementy rejestrujące i przesyłające rozmowy; współcześnie występuje raczej rzadko, wymagałby ingerencji w Twój telefon,
- podsłuch programowy, za pomocą aplikacji, złośliwego kodu, wirusa – potencjalnie najczęściej występujący,
- aplikacje szpiegujące, mogące przesyłać także inne dane, na przykład keyloggery,
- przekierowywanie połączeń, sms, danych na niepowołane numery,
- podsłuch założony przez uprawnione służby, na przykład na łączu, w przypadkach określonych przepisami prawa.
Są pewne charakterystyczne objawy, które pomagają stwierdzić, jak sprawdzić podsłuch w telefonie. Oprócz tego można skorzystać z pomocy wyspecjalizowanych firm badających możliwość działania podsłuchu w urządzeniu.
Jak sprawdzić, czy telefon jest na podsłuchu?
Jeżeli masz wrażenie, że z pozoru obce osoby dysponują informacjami o Tobie, których mieć nie powinny, albo też z innych powodów przypuszczasz, że masz telefon na podsłuchu, przede wszystkim zachowaj spokój. Wbrew pozorom nielegalne podsłuchiwanie telefonów nie zdarza się zbyt często, a jeżeli już ma miejsce – powinno udać Ci się je szybko zdiagnozować. Wiele podejrzanych sytuacji może dać się bez problemu wyjaśnić w zupełnie inny sposób.
Jak sprawdzić podsłuch w telefonie? Przede wszystkim przyjrzyj się działaniu urządzenia oraz jego konfiguracji. Kolejną ważną kwestią, jak sprawdzić, czy telefon jest na podsłuchu, będzie weryfikacja oprogramowania smartfona z Androidem czy iPhone. Upewnij się także w konfiguracji połączeń oraz ich przekierowań, czy trafiają tam, gdzie powinny. Poniżej znajdziesz szczegóły tych czynności.
Działanie telefonu na podsłuchu
Smartfon mający zainstalowane oprogramowanie szpiegujące może działać w nietypowy sposób. Dlatego do oznak potencjalnego podsłuchu w telefonie można zaliczyć:
- samoczynne resetowanie się lub uruchamianie telefonu,
- chwilowe zawieszanie się urządzenia lub spowolnione działanie,
- szybsze zużycie baterii w ciągu dnia,
- nagłe uruchamianie aplikacji,
- nietypowe działanie aparatu, włączanie i wyłączanie.
Pamiętaj jednak, że wystąpienie tych symptomów to nie zawsze dowód na podsłuch. Każd z nich może bowiem pojawić się także w przypadku uszkodzonego telefonu czy problemów z oprogramowaniem. Dlatego dopiero po weryfikacji urządzenia w serwisie lub przywróceniu go do ustawień fabrycznych i ponownej konfiguracji możesz stwierdzić, czy istnieje ryzyko podsłuchu.
Weryfikacja oprogramowania telefonu
Dobry sposób na to, jak sprawdzić podsłuch w telefonie, to zweryfikowanie ustawień i aplikacji w urządzeniu. W pierwszej kolejności przejrzyj zainstalowane aplikacje i usuń te, których nie potrzebujesz, nie znasz lub nie używasz.
Sprawdź również, jakie aplikacje mają pełne uprawnienia. Aby to zrobić, przejdź do ustawień bezpieczeństwa, a tam – administratorów urządzenia. Lista programów, którą znajdziesz w tym miejscu, ma możliwość zarządzania telefonem. Jeżeli znajdują się na niej aplikacje, które nie są stworzone przez producenta urządzenia, a Ty również z nich nie korzystasz – dla bezpieczeństwa ogranicz ich uprawnienia lub odinstaluj.
Do weryfikacji telefonów pod kątem podsłuchów powstały również specjalne narzędzia programowe, jednak ich użycie wymaga specjalistycznej wiedzy.
Sprawdzenie konfiguracji połączeń u operatora
Twoje rozmowy i dane mogą być także przechwytywane przez przekierowanie połączeń. Standardowo przy nowej umowie czy po przeniesieniu numeru może być ustawione jedynie przekierowanie na pocztę głosową w sytuacji, gdy jesteś poza zasięgiem sieci albo nie odbierasz telefonu. Jednak jeżeli zostanie to zmienione, wykonywane do Ciebie połączenia mogą trafiać w inne miejsca. Jak sprawdzić, czy telefon jest na podsłuchu za pomocą kodów USSD? Poniższe kody weryfikują ustawione przekierowania:
- *#21# - czy jest bezwarunkowe przekierowanie wszystkich połączeń,
- *#61# - przekierowanie przy braku odpowiedzi,
- *#62# - przekierowanie poza zasięgiem,
- *#67# - przekierowanie przy zajętym numerze.
Przekierowania można wyłączyć całkowicie albo też pozostawić jedynie te standardowe, które w wybranych sytuacjach kierują dzwoniących na Twoją pocztę głosową.
Telefon na podsłuchu – czy da się mu przeciwdziałać
Dobrą praktyką pomagającą uniknąć dostępu niepowołanych osób do Twoich danych jest korzystanie jedynie z zaufanych aplikacji oraz instalacja dobrego oprogramowania antywirusowego na smartfonie. Pamiętaj również, aby nie klikać w nieznane linki i nie wyrażać zgody na dostęp do danych smartfona aplikacjom, które tego nie wymagają. Co jeszcze można zrobić, by uniknąć problemów związanych z cyberbezpieczeństwem? Oto kolejne wskazówki:
- korzystaj jedynie z aplikacji ze sklepu Google Play lub Apple,
- używaj zabezpieczeń na telefonie – haseł, blokad, weryfikacji dwuetapowych,
- regularnie skanuj telefon oprogramowaniem antywirusowym, antyszpiegowskim,
- najlepiej nie korzystaj z otwartych, nieszyfrowanych sieci WiFi,
- dbaj o regularne aktualizacje oprogramowania telefonu,
- kiedy nie korzystasz z łączności Bluetooth, wyłączaj moduł.
Jeżeli jednak mimo takich działań masz obawy co do swojego urządzenia, możesz dla pewności wybrać nowy telefon i przenieść numer do Plusha. Pozbędziesz się potencjalnych problemów z dotychczasowym urządzeniem, a także zyskasz nową kartę SIM i konfigurację od sprawdzonego operatora.